ریتم آهنگ

شناخت آندریا دلا روبیا، از پیشگامان مجسمه‌سازی رنسانس

شناخت آندریا دلا روبیا،  از پیشگامان مجسمه‌سازی رنسانس

آندریا دلا روبیا، یکی از پیشگامان مهم مجسمه‌سازی در دوران رنسانس ایتالیا، در خانواده‌ای از هنرمندان فلورانسی به دنیا آمد که به‌خاطر مجسمه‌های سفالی - به‌ویژه اقلام هنر مسیحی، شهرت داشتند. او پسر مارکو دلا روبیا و برادرزاده و شاگرد لوکا دلا روبیا (1400-1482) بود. معروف‌ترین اثر آندره‌آ دلا روبیا که متخصص در مجسمه‌سازی روایی رنسانس است، بچه‌های پایه‌گذار (بامبینو توندی) (66-1463)، ده توندو یا مجسمه‌های گرد، در نمای Spedale degli Innocenti، فلورانس است. متأسفانه، در اواخر عمر، توسط واعظ بنیادگرا ژیرولامو ساوونارولا (98-1452) به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

 

  •  

 

آندریا دلا روبیا در همان سالی که مجسمه ساز و فلزکار آندره آ دل وروکیو (1435-1488) به دنیا آمد، توسط عموی خود در هنر سرامیک و مجسمه سازی آموزش دید - تجارت خانوادگی بر اساس فرمول سفالی رنگی لعابدار بود - اما آندریا نقش برجسته های میناکاری شده در سفال را به طور گسترده تری حتی در شهرهای کوچکتر تولید و به فروش رساند.

 

بعلاوه، او کاربرد آنها را در کاربردهای مختلف معماری، مانند فریزها، فواره ها، و دیوارهای بزرگ در بالا و پشت محراب های کلیسا، گسترش داد.

اولین کارهای او، در لاورنا و آرتزو، بیشتر وقار عمویش را نشان داد. پس از آن دوره‌ای از کارهای برازنده پیش آمد، که نمونه آن محراب در Osservanza نزدیک سینا، و در لونت مشرف به درب کلیسای جامع پراتو در توسکانی است. اما مورخان بر این باورند که مجسمه‌های او در کلیسای جامع پیستویا و مجسمه‌های بالای ورودی S. Maria della Quercia در ویتربو فاقد ظرافت قبلی او بوده و با احساسات هم مرز است.

 

Foundling Children Tondos (Bambino Tondi)

 

احتمالاً بهترین اثر هنری مسیحی توسط آندریا دلا روبیا، مجموعه‌ای از مدال‌ها است که شامل نقش برجسته‌هایی از نوزادان به رنگ سفید روی زمین آبی است که در نمای بیمارستان پایه‌گذاری در فلورانس (Spedale degli Innocenti) چیده شده‌اند. هر یک کاملاً متفاوت است، این بچه های زیبا با مهارت فوق العاده ای خلق شده اند و آندره آ را در رتبه اول هنرمندان اولیه رنسانس قرار می دهد.

 

مدونا و کمک های کودکان

 

آندریا دلا روبیا برای اصناف، انجمن‌های صنایع دستی و تجاری، و مجموعه‌داران هنری خصوصی، طیف متنوعی از نقش برجسته‌های مدونا و کودک را خلق کرد که همگی با ظرافت ژست و بیان مشخص می‌شوند. در اینها، به طور معمول، نقش برجسته اصلی سفید باقی مانده است، اما به صورت تزئینی با حلقه های طبیعی از میوه ها و گل ها که در انواع میناهای رنگی رنگ شده اند، قاب شده است.

 

یکی از پیشرفت‌هایی که توسط آندره‌آ دلا روبیا در خلق این پیکره‌های میناکاری شده ارائه شد، برهنه ماندن صورت، دست‌ها و سایر قسمت‌های گوشتی در معرض دید - برای تأثیر بیشتر - همان‌طور که در نقش برجسته تمپان در ملاقات سنت دومنیک و سنت فرانسیس در سال 2018 نشان داده شد، بود. ایوان بیمارستان فلورانسی سن پائولو.

  •  

 

آندره آ یکی از طولانی ترین مجسمه سازان دوره رنسانس در فلورانس بود. در دوران بازنشستگی، کارگاه خانواده روبیا توسط پنج پسرش اداره می شد. جیووانی دلا روبیا (1469-1529) بزرگ ترین و مهم ترین آنها بود. او فونت قربانی (1497) اس. ماریا نوولا را به شیوه ای بسیار شبیه به پدرش خلق کرد، اما مجسمه های فردی تر او مانند عیسی مسیح (1521، Museo Nazionale)، Tabernacolo della Fontacine (1522، Via) Nazionale) و مدال های موجود در بیمارستان Ceppo در Pistoia، با ترکیب نامناسب و طعم بد رنگ مشخص می شوند. فرا ماتیا توانایی مجسمه سازی بهتری را در محراب بلند خود در Montecassiano (1527) نشان داد، اما برادران وسطی Fra Ambrogio و Luca di Andrea عمدتاً مقلد بودند.

 

کوچکترین پسر آندریا دلا روبیا، جیرولامو دلا روبیا (1488-1566)، یک معمار و همچنین یک مجسمه ساز بود. او به فرانسه نقل مکان کرد و سال ها در نزدیکی پاریس کار کرد. مجسمه‌های میناکاری شده سفالی او برای کاخ مادرید مورد تحسین بسیاری قرار گرفت، حتی اگر تأثیر کمی بر مجسمه‌سازی قرن شانزدهم فرانسه داشته باشد.

 

 

آثار او عبارتند از:

 

مدال های نوزادان برای بیمارستان فاندلینگ، فلورانس، و مراسم بشارت

ملاقات S. Francis و S. Dominic در ایوان S. Paolo، فلورانس

مدال‌ها در بیمارستان سن پائولو، نزدیک سانتا ماریا نوولا

باکره در حال ستایش کودک الهی در گهواره در Bargello

رستاخیز مسیح در کلیسای S. Bernardino در L'Aquila

Madonna della Quercia در Viterbo

تاج گذاری باکره، محراب در لا اسپزیا، سانتا ماریا آسونتا

محراب مرمر مرمری S. Maria delle Grazie در آرتزو

محراب بلند سانتا ماریا در گرادو

تزئینات سقف طاقدار و ایوان کلیسای جامع قدیمی پیستویا

تیمپانوم در کلیسای جامع پراتو

تزئینات Sante Flora e Lucilla در سانتا فیورا

مصلوب شدن مسیح و عروج باکره در لاورنا.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”